Brugge en Triënnale 27/08/2024


Vandaag gaan we samen met Patrick en Françine de charme van Brugge ontdekken tijdens de tweede zoektocht van de Cera Goodwalk 🥾🥾.  Brugge, vaak aangeduid als het ‘Venetië van het Noorden’, betovert ons telkens weer met zijn prachtige mix van middeleeuwse architectuur, historische kerken en zijn talrijke schattige straatjes waar je maar niet genoeg van krijgt. En terwijl we hier zijn, nemen we een gedeelte van de Triënnale mee op onze route – zo genieten we extra van Brugge die scone! 
Onze start was echter wat minder vrolijk: onze trein van 10:04 was geannuleerd, en we stonden wel drie kwartier te wachten! Ondertussen geniet Nadine samen met haar zus Linda van een heerlijke cocktail aan het zwembad op het zonnige Ibiza.


 


Combinatie van de zoektocht en Triënnale

4. Full Swing (Mona Hatoum) - Tuin psychiatrisch centrum Onze-Lieve-Vrouw
8. Common Thread (So-Il) -  Tuin Kapucijnenklooster 
1. Who? (Ivan Argote) - Speelmansrei
3. Firesongs for the bees, a tree of clay  (Mariana Castillo Deball ) - Sebrechtspark
9. Earthsea Pavilion Studio (Ossidiana) - Hof Bladelin
11. The Joyful Apocalypse (Traumnovelle)  - Binnenplein Stadshallen
10. Under the Carpet ( Adrien Tirtiaux) - Prof. Dr. J. Sebrechtsstraat & Poortgebouw Zonnekemeers 10
7. Empty drop (Shingo Masuda + Katsuhisa Otsubo Architects) - Sint-Janshospitaalpark 
6. Raamland (Norell/Rodhe) -  Plein Sint-Obrechtsstraat
2. The tower of balance (Bangkok Project Studio (TH) - Overzijde Koning Albert I-park
12. Grains of Paradise (Sumayya Vally) - Minnewaterbrug


Full Swing (nr. 4)
Wij beginnen aan de achterzijde van het station en maken onze weg naar de tuin van het psychiatrisch
ziekenhuis Onzelievevrouw. In het hart van een ondergrondse structuur hangt een schommel uitnodigend
aan een metalen balk. Terwijl je schommelt, beweeg je tussen een gevoel van beperking en beweging,
ongemak en vreugde, duisternis en licht, gevangenis en vrijheid.

Vanuit dit punt vervolgen wij onze route langs de Boeverievest naar de tuin van het Kapucijnenklooster.
Hier slingert het hoogtechnologische weefsel "Common Thread" (nr. 8) als een gebogen lijn door de tuin van het voormalige Kapucijnenklooster.
Dit weefsel leidt ons naar nieuwe perspectieven en onthult geleidelijk de locatie, die ons uiteindelijk naar de Hauwerstraat brengt.

We lopen even over 't Zand en springen dan het parcours van de wandelzoektocht op.


Vraag 5
(de eerste vragen worden op het laatste behandeld): 

Aanvankelijk weerklonk er in Brugge protest tegen het ultramoderne Concertgebouw. Nochtans maakten de architecten bewust verbinding met de stad en de burgers. Welke van de volgende 3 mogelijkheden voerden de architecten niet uit?
A. Het gebouw heeft een horizontale structuur, om niet te concurreren met de verticaal oprijzende torens van het Belfort, de Sint-Salvatorskathedraal en de O.L.V.-kerk.
B. De rode tegels in terracotta verwijzen naar de gevels en pannendaken van de binnenstad.
C. De historische elementen zoals middeleeuwse beeldhouwwerken en reliëfs slaan een symbolische brug tussen het moderne Concertgebouw en de rijke historie van Brugge.

 

Als we over het plein wandelen wordt verwezen naar een infobord voor vraag 6:
Waar komt de naam ' t Zand vandaan:
A. Van het Latijnse woord 'harena'. B. Van het Griekse Woord 'ammos'. C. Van het Hebreeuwse woord 'chol'.


Vraag 7
: Hoe heet de traditionele kermis die je elke lente op 't Zand kunt bezoeken:

A. Paasfoor. B. Meifoor. C. Bloedprocessie.

Who (nr. 1): Een monument in twijfel!
We steken de Noordzandstraat over, flaneren langs de Speelmansreien en maken even een stop bij de Sleutelbrug. Daar zien we een paar bronzen laarzen die relaxed over het water lijken te stappen. Het lijkt wel een groter beeld! Zijn de andere onderdelen weggehaald of zijn ze nog in de maak?

In het Sebrechtspark staat 'Firesongs for the Bees', a tree of clay (nr. 3).
De kunstenares brengt imkers en de geschiedenis van bijenkorven samen in een gave sculpturale installatie.

Als we de tuin aan de andere kant verlaten, komen we in de 'Oude Zak' terecht en slenteren we lekker door de gezellige straatjes richting de Leeuwbrug. 

De Leeuwbrug heeft zijn naam te danken aan de twee stenen leeuwen die richting het Belfort staren. Hun 17de-eeuwse voorpoten rusten trots op een schild met de gotische Brugse 'B' erop. Niet geheel toevallig, want ook in het stadswapen van Brugge duikt de leeuw op.

We lopen een bocht om de Sint-Jakobskerk, die bekend staat om zijn toffe kunstschatten. Helaas, de kerk is op slot en op grendel!

Vraag 8: Verder op de route komen we nog enkele prachtige Godshuizen tegen, die onderdak bieden aan minder fortuinlijke Bruggelingen. Vroeger werden ze bekostigd door rijke weldoeners die zo hun eigen zielenheil veilig probeerden te stellen. Van de zeventig oorspronkelijke Godshuizen zijn er vandaag nog 46 bewaard in Brugge. Wie beheert ze vandaag, volgens het infobord bij de Sint-Jakobskerk?
A. De Nationale Loterij. B. Het OCMW. C. Het CAW.

Aan Cinema Lumière betreden wij een steegje dat bekend staat als Het Boterhuis. Deze locatie ademt de middeleeuwse sfeer van Brugge uit.

Direct naast de bioscoop bevindt zich Grand Café De Republiek, waar wij tevens vraag 9 vinden.
In deze café vind je een nieuwe benadering van toiletvoorzieningen, in lijn met het beleid van Stad Brugge omtrent genderneutraliteit. Welke reden gaf burgemeester Dirk De Fauw hiervoor:

A. Mensen die zicht niet als man of vrouw identificeren worden zo niet beoordeeld. Hier heeft iedereen toegang tot hetzelfde toilet.
B. De babyverzorgingstafel is meestal voorzien bij de dames. Dankzij genderneutrale toiletten kunnen zowel mannen als vrouwen de baby verschonen.
C. Genderneutrale toiletten kosten minder.

We vervolgen onze route langs de Speelmansrei aan onze linkerkant en betreden Hof Bladelin.
Die prachtige, omsloten en geplaveide binnentuin wordt gekenmerkt door geometrische buxushaagjes en een imposante toren.
Bladelin is een middeleeuws stadspaleis, gebouwd in 1435 door Pieter Bladelin tijdens de Bourgondische Gouden Eeuw, met
Hertog Filips de Goede als centrale figuur. Hier bewonderen we het volgende werk van de Triënnale, namelijk het
 Earthsea Pavilion Studio (nr. 9). Dit paviljoen is opgebouwd uit materialen die in de omgeving zijn verzameld, vermengd met planten 
en zaden. De silo vormt een nieuwe voedingsbodem voor lokale fauna en flora en nodigt uit tot rust en contemplatie, midden in de stad.

Het is tijd om een moment van rust te nemen en een plek te vinden ter bescherming tegen de verzengende hitte.

"The Joyful Apocalypse (Traumnovelle) (nr. 11)" bevindt zich bij het Belfort.
Deze spiegelende installatie geeft nieuw leven aan het 13e-eeuwse binnenplein van de Stadshallen. Zilveren gordijnen en
metalen panelen reflecteren het historische verleden in een hedendaagse context. Samen vormen zij een podium voor gebruikers,
toeschouwers en voorbijgangers. Françine en Dominique klimmen op de steigers, terwijl Sien volmondig voorbij haar hoogtevrees lijkt te zijn. 


We keren op onze stappen terug en richten ons naar de Poortersloge.

De Poortersloge werd gebouwd tussen 1395 en 1417 op verzoek van de commerciële elite van die tijd,
de Brugse poorters. Deze wijk fungeerde als draaischijf van de internationale handel, waar schepen
werden geladen en gelost. Vanuit het torentje konden handelaren hun schepen zien aankomen.
Handelsnaties bouwden in de directe omgeving hun natiehuizen, waar internationale vertegenwoordigers verbleven en goederen werden opgeslagen. In de Poortersloge ontvingen de Brugse poorters hun handelspartners. Daar rijzen de vragen ons wederom ter ore.

Vraag 11: Welk dier houdt een wapenschild vast aan de Poortersloge?
A. Een leeuw. B. Een beer. C. Een schaap.

Vraag 12: Hoeveel standbeelden houden een boek vast aan de Poortersloge?
A. 3. B. 4. C. 5.

Vraag 13: Vanaf de 15de eeuw kwamen de 'Poorters' van de bloeiende handelsstad Brugge samen in de Poortersloge. Maar wat zijn Poorters volgens het infobord op het plein?
A. Poortwachters. B. Ticketcontroleurs. C. Rijke mensen.

We stappen van het Jan Van Eyckplein weg en lopen langs het chocolademuseum richting de Verversdijk.

In de Korte Ridderstraat, die bij de Sint-Walburgakerk uitkomt op het Sint-Maartensplein, komt vraag 14 aan bod.
Welk huisnummer heeft het gebouw met deze sierlijke gevel? A. 1. B. 11. C. 111.

Op het Sint-Maartensplein laat vraag 15 alvast van zich horen.  Uit welk jaar dateert de Sint-Walburgakerk? A. 1642. B. 1643. C. 1645.

 

We laten de kerk aan onze rechterhand voorbijgaan en komen uit bij de Sint-Annarei. Langs deze kade bevindt zich 'Speel-o-theek De Piepbal', waar kinderen via een uitleenservice toegang krijgen tot een diverse collectie educatieve spellen, zintuiglijke materialen, constructiemateriaal en bewegingsspeelgoed.

Vraag 16: Wat zie je niet op het uithangbord. A. Een knuffelbeer. B. Een stoomtrein. C. Een boemerang. 

Vijftig meter verderop op onze route steken we de Sint-Annabrug over, met uitzicht op de Sint-Annakerk. We besluiten even binnen te glippen
en zijn aangenaam verrast. Achter deze bescheiden gevel gaat een indrukwekkend barokinterieur schuil. Wat een ontdekking!

Vervolgens maken we onze weg via de Molenmeers naar de Coupure. In de Langestraat worden we in de gaten gehouden door enkele beelden,
en in de Predikerenstraat stuiten we op een prachtig fresco.  

Terwijl we langs de schilderachtige Groenerei wandelen, komen we bij vraag 17:

In de groene banken, herken je ongetwijfeld heel wat dieren in de bankpoten. Maar welk dier vind je er niet in terug? A. Een slang. B. Een draak. C. Een vis.

Bij de Meebrug slaan we de Meestraat in en doorkruisen we verder het Koningin Astridpark.
Dit botanische hof, dat het groene hart van de stad vormt, herbergt een kleurrijke romantische kiosk, een vijver met een fontein,
het borstbeeld van Koningin Astrid en talloze majestueuze bomen. Zou Françine hier haar 🧡 sneller voelen kloppen?

Onderweg krijgen we wedstrijdvraag nr. 18, 19 en 20:

Op de hoek van de Freren Fonteinstraat en de Kruitenbergstraat vind je op de grond een dankplaat terug. Deze plaat verwijst naar het Interregproject SDmart Lighting Innovatie Concepts. Waarvoor dient dit project?
A. Het introduceren van duurzame verlichting via slimme technologieën.
B. Het verminderen van lichtvervuiling in  natuurgebieden.
C. Het verhogen van de verkeersveiligheid door verbeterde straatverlichting.

Vraag 19: Welke boomsoort is de Leevina-Teerlinck boom? A. Treurbeuk. B. Zwarte els. C. Canadese esdoorn.

Hier eindigt deel 2 van de zoektocht en wordt vraag 20 gepresenteerd:

 Hoeveel bruggen ben je overgestoken tijdens deel 1 en 2 van de wandeling? A. 3. B. 4. C. 5.

Aan de Garenmarkt gaan we even binnen kijken bij het Godshuis Sint-Trudo.
Met zijn schattige tuintjes en witgeschilderde gevels is het hier zo rustig en stil dat je bijna geneigd bent om te fluisteren. 

Daarna maken we een stop bij het iets verder gelegen Godshuis St. Jozef, waar een muur vol leuke spreuken en mopjes ons even laat glimlachen.
Na dit gezellige intermezzo stappen we links de knusse Driekroezenstraat in. 

We lopen door de opening tussen het Novotel en het Ibishotel richting de Katelijnestraat en
gaan zo verder naar het Wijngaardplein, waar we zicht hebben op de Brugse zwanen.

Wist je dat de lokale zwanen eigenlijk twee interessante legendes hebben?

Legende 1: Keizer Maximiliaan kwam na een opstand en zes jaar in de gevangenis terug en besloot wraak te nemen op de dorpelingen. Ter nagedachtenis aan zijn vriend, die onthoofd was, dwong hij de mensen om 101 witte zwanen voor altijd op het water van Brugge te houden. Als ze dat niet deden, zou de stad vergaan. Of het waar is of niet, de Bruggelingen houden deze vloek trouw in stand.

Legende 2: In de 13e eeuw sloot een koopman zijn dochter op in de kelder omdat ze weigerde te trouwen met de man die hij voor haar had uitgekozen. Maar gelukkig had ze elke dag gezelschap van twee mooie zwanen. Toen ze uiteindelijk werd bevrijd, liet ze een groot fortuin na en schonk dit aan de stad, zodat zij voor de zwanen konden blijven zorgen.

In werkelijkheid werd het houden van zwanen gezien als een symbool van rijkdom en prestige, iets wat Brugge in overvloed had dankzij de handel. 

We glippen even binnen in het 'Prinselijk Begijnhof Ten Wijngaarde' en slenteren langs de strak witte gevels en door de rustige kloostertuin.
Dit stukje geschiedenis dateert uit 1245 en wordt al eeuwenlang bewoond. Tegenwoordig wonen hier nog een paar zusters
van de Orde van Sint-Benedictus, zusters van de Orde van Sint Vincentius A Paulo en alleenstaande Brugse vrouwen.

Als we het Begijnhof weer verlaten, nemen we een kleine wandeling langs de Begijnvest en
slaan de Prof. Dr. J. Sebrechtsstraat in om weer in te haken op de Triënnale.

Under the Carpet (nr. 10): Tussen deze straat en het Poortgebouw ontdekken we drie toffe sculpturale ingrepen in wat nu een beetje verwaarloosde ruimte is. Dit nodigt je uit om een vergeten pad tussen het Sint-Janshospitaal en de Minnewaterkliniek opnieuw te verkennen. 

In het park van het Sint-Janshospitaal staat de 'Empty drop' (nr. 7).
Deze geometrische steensculptuur creëert een nieuwe open 'plek' in het drukke stadsleven en moedigt aan om verder te verkennen.

Een appeltje voor de dorst of een stilleven

Het voorlaatste kunstwerk Raamland (nr. 6) ligt op een boogscheut van 't Zand.

Een verstild plein wordt getransformeerd tot een verblijfsplek met een weelderige tuin en nieuw ontworpen elementen 
uit tweede handsmaterialen die geschiedenis en toekomst met elkaar vermengen. 

Als we door het Koning Albertpark lopen op weg naar het 
laatste stuk van de triënnale, spotten we aan de overkant
een kunst- en architectuurinstallatie genaamd
'The Tower of Balance' (nr. 2) van de kunstroute.
Deze moderne klokkentoren is geïnspireerd
door een 13e-eeuws belfort en markeert een
onbekend groen plekje terwijl het er ook een
nieuwe betekenis aan geeft.
We genieten van het uitzicht op afstand.
maar we hebben hier nog een paar vragen in het park
op te lossen voordat we verder kunnen!

Vraag 1
Aan het begin van het Koning Albertpark zie je een waterpartij met fontein, met een dankplaat op de grond. De plaat verwijst naar het interreg Water Resilient Cities. Waarvoor dient dit project?
A. Aandacht vragen voor proper water. B. Riolering verbeteren. C. Steden beschermen tegen hevige regenval.
Vraag 2:
In het Koning Albertpark vind je verschillende putdeksels, die toegang bieden tot ondergrondse watersystemen. Ze liggen zowel op het pad als in de graskant. Wat is volgens jou de belangrijkste reden dat deze deksels rond zijn en niet vierkant?A. Stabieler en minder geneigd om in het gat te vallen of vast te zitten. B. Mooier om naar te kijken. C. Je kan ze verplaatsen door ze te rollen.

Vraag 3: Uit hoeveel blokken bestaat dit standbeeld? A. min dan of gelijk aan 80. B. Tussen 80 en 90. C. Meer dan of gelijk aan 90.

Vraag 4:  Welke antiek- en brocantemarkt vindt jaarlijks plaats in juli, augustus en september, telkens op een zondag, in en rond het station, het Koning Albertpark en 't Zand?                                                               
                                Brugs                                                       se                                                hand                             fees                             ten

De puzzel is rond aan de Minnewaterbrug. Hier, aan het Minnewater, bevindt zich Grains of Paradise (nr. 12).
Dit kunstwerk symboliseert de historische handelsconnectie tussen Brugge en het Afrikaanse continent.
Naast elkaar gepositioneerd, vormen een reeks zwart gebrande prauwen, gevuld met kruiden en specerijen,
een collectief dat dient als platform voor uitwisseling en verwijst naar zowel het verleden als het heden.

We sluiten deze prachtige dag af met een gedicht van Guido Gezelle::

"Brugge is schône snavens, os de mantel van ruste wordt geleid, over de gevels en kantelen, zuust lik 'n soazze zocht' en goed, die hèèl de stad bedekt."