160 KM DWARS DOOR HET HAGELAND 11/01/2023
5bis - 8e ETAPPE: LEUVEN - WEZEMAAL


Onze eerste uitstap van het jaar liep niet van een leien dakje. Omdat het ook het langste traject was, wat betreft de verplaatsing en het aantal af te leggen km's + een weekdag, haakten een aantal 'Sliekterters' af en gingen we met z'n vijven op stap.
De planning was om vandaag de 5e etappe 'Kortenaken - Zichem' (25 km) af te werken, maar de NMBS besliste daar anders over! D
oor een defecte trein konden we niet op tijd in Diest aankomen om de bus naar Kortenaken te halen. Bart stelde dan voor om deze etappe uit te stellen en te vervangen door etappe 8 en een deel van de 7. Zo paste de 'leader of the gang' snel het traject aan en ons doel was nu Leuven - Wezemaal, maar dan in omgekeerde richting, te lopen. Eén klein detailtje, hij kon de afstand niet zien! Naar schatting zou het 2 tot 3 km korter zijn, maar met Bart moeten we dat met een korreltje zout nemen😊! 
Deelnemers: Bart, Edith, Peter, Werner, Jenny 
Trein Oostende 07:10 - Gent 07:49/07:55 - Brussel-Zuid 08:24/08:28 - Leuven 08:55
Trein Wezemaal 16:17 - Leuven 16:24/16:34- Oostende 18:17


Hier gaan we nog, nietsvermoedend en met een 'big smile' en een zelfgebakken broodpudding, het avontuur tegemoet.

Beginstation is dus terug Leuven en de eerste km's zijn gelijklopend aan onze 1e etappe 'Leuven-Vertrijk'.

Na 2 km bereiken we in Kessel-Lo de geel/rode sticker van de streek-GR (niet de onze) en gaan het Kloosterdijkpad in, dat ons naar de Abdij van Vlierbeek leidt.

Edith, Peter en Werner nemen vlug een kijkje op het domein van de Abdij. De rest had deze de vorige keer al gezien.

We laten de abdij achter ons en vanaf hier verlaten we ook de route van de 1e etappe.
Na 3 km langs enkele binnenstraatjes, achtertuinpaadjes zitten we op de juiste streek-GR. 

Het 'Kesselbergpad' brengt ons steil naar boven naar de Kesselberg (75 hm). 
Eenmaal boven heeft men een prachtig uitzicht over Leuven, de Dijlevallei, de eerste heuvels van het Hageland 

De bevestiging dat de Kesselberg een meer dan tweeduizend jaar oude versterking is uit de ijzertijd is (800-52 v.Chr.), dateert pas van 2013, toen er een archeologisch onderzoek werd uitgevoerd. De sporen van een wal en een nederzetting uit die tijd zijn nog zichtbaar in het landschap (Info: erfgoedleuven)

Het Ouessantschaap is genoemd naar het eiland Ouessant voor de kust van Bretagne.  Het is het kleinste schaap ter wereld en krijgt slechts één lam per jaar. 

Door het Sint-Gertrudisbos trekken we naar Holsbeek. Hier moet weer aardig wat gedaald worden tot we aan de GR wandelboom richting Aarschot uitkomen.

We lopen over akkerpaden door de weidse velden via het Chartreusebos naar het gehucht Kortrijk-Dutsel.

Het 70 ha grote  Chartreuzebos (82 hm) met z'n prachtige holle wegen en bosranden straalt rust en stilte uit.

De regen van de laatste dagen heeft modderpoelen geschapen en soms was het balanceren op een koord.
Gelukkig waren de weergoden ons vandaag goed gezind.

We vinden hier af en toe een houten gesculpteerd teken. Werner denkt dat zich hier een sekte schuilhoudt 🤔.

In de 17de eeuw werden Leuven en de omliggende gemeenten meermaals geteisterd door de pest.
Toen in 1660 de pest uitbrak, besloten drie dorpen om samen een Mariakapel te bouwen op de Speelberg. In 1661
werd de kapel ter ere van O.-L.-Vrouw-van-Troost opgetrokken op de grens van Lubbeek, Holsbeek en Linden” (Info: holahageland.be)

We kunnen de ondergelopen landbouwakkers en veldwegels niet vermijden.

Na 12,8 km en op 1,3 km van de vorige kapel kunnen we langs de Leuvenseweg aan de O.L.V. kapel onze lunchpakket bovenhalen. 
Alhoewel het zonnetje schijnt, laat een schrale wind ons hier niet lang stilhouden.

Hier is geen ontwijken aan, we ploeteren voort en bereiken het enig dorpje dat op ons traject ligt, nl. Kortrijk-Dutsel.

Langs de Sint-Catharinakerk van Kortrijk-Dutsel gaan we richting Sint Pieters Rode.

Terwijl we recht door de weidse velden lopen hebben we een fotogeniek zicht ...

... op de Sint-Jozefkapel die geflankeerd wordt door een winterlinde. 

Na 16 km komen we aan bij het Kasteel van Horst. Blijkbaar is dit de streek van de Rode Ridder!

Hier laat ik, na lange tijd, weer eens een Happy Stone achter.

Er volgt nu een verrassend afwisselend parcours, op en neer over beboste hellingen en door talrijke holle wegen en veldwegen.

En niet te vergeten, gladde modderige stukken 😮!

In Vlasselaar gaan we de Beninksberg (70 hm) over. We stappen langs de voet van de heuvel en enkel op het uiteinde dienen we een klimmetje te doen.  

De Beninksberg is een van de mooiste voorbeelden van de voor het Hageland typische ijzerzandsteenheuvels of
Diestiaanheuvels en steekt meer dan vijftig meter boven de omgeving uit (Info: natuurenbos)

Na de berg, steken we de brug over de snelweg over en zitten we aan 22,8 km.
Het klimwerk begint z'n tol te eisen!

De moed zakt ons bijna in de schoenen als Bart zegt dat we nog zigzaggend de Wijngaardberg (65 m), die voor ons lag, over moeten.
Edith en ik zien het even niet meer zitten, die trein mag nu komen 😱.

De Wijngaardberg in Rotselaar is een bonte combinatie van wijngaarden, boomgaarden, bos en heide.
Een steile helling leidt ons naar een panoramisch uitzicht en naar de 'stenen muur'.

De stapelmuur is van Diestiaanse ijzerzandsteen. Een bouwwerk van op elkaar gestapelde ijzerzandsteen,
zonder enig bindmiddel. Is 1546m lang, 1,7 m breed en heeft een wisselende hoogte van max. 1,7 m.

We zijn bijna aan het einde van ons parcours.

 

 

Na 26,2 km komen we aan de
Sint-Martinuskerk van Wezemaal. 
De oorspronkelijke spitse toren werd
na een brand in 1860 vervangen door
een stomp dak. 
Wezemaal was in de
late Middeleeuwen een pelgrimsoord.
In de kerk bevindt zich een beeldje van
de Heilige Sint-Job, die werd aangeroepen
tegen ongeneeslijke ziekten, puisten
en huidaandoeningen. 

27,5 km. We hebben het gehaald! 


Het was een vrij heuvelachtig parcours met mooie wandelpaden, een flinke portie sliek en daardoor ook geen gemakkelijke km's.

We zijn allen moe, maar tevreden en kunnen nu (hopelijk) 2u ons comfort nemen op de trein.

Het goede nieuws voor de volgende etappes is, dat we nog slechts 60 km moeten afhaspelen in 3 etappes.