17/10/2020 Eerste Hello Belgium Wandeling


In de maand juni kondigde de federale regering een gratis treinkaart aan. Deze kaart heeft de naam Hello Belgium Railpass gekregen en ze biedt twee gratis enkele ritten per maand gedurende zes maanden vanaf 5  oktober 2020 tot 31 maart 2021.

De Hello Belgium Railpass is één van de socio-economische maatregelen die België moeten helpen om de coronacrisis te trotseren en wil de Belgen aanmoedigen om met de trein ons mooie land te ontdekken of te herontdekken.

Bart en Edith hebben  gratis tickets via hun werk (NMBS), maar regelen nu elke maand een  treinuitstap in combinatie met een wandeling  zodat wij ook mee kunnen profiteren.  Daar zeggen wij uiteraard geen neen op!

Deelnemers: Bart, Edith, Kim, Jenny

Afstand: 20 km


Heenreis:

Trein 506 richting Eupen = Oostende 06u28 - Gent-St.-P. 07u10 - Luik 09u00
Luik 09u19 - Pepinster 09u46

Terugreis:

Chaudfontaine 16u29 - Luik 16u42
Luik 17u00 - Gent-St.-P. 18u43 -  Oostende 19u28

Pepinster - Nessonvaux

Na bijna 3 uur mondmaskeren stopt ons treintje in Pepinster.

Bewolkt, geen regen en een ideale wandeltemperatuur.
Wanneer een wandeltocht start bij een rivier, begin je meestal met een stevige klim 🙂

Pepinster ligt aan de samenvloeiing van de Hogne en de Vesder. Pepinster bezat vanouds, door zijn ligging aan twee snelstromende riviertjes, veel watermolens. In de 18e eeuw werden vier watermolens geschikt gemaakt voor de textielindustrie, die in het gebied rondom Verviers een grote bloei doormaakte.

Wandeltraject

We stappen de GR573 van station Pepinster naar station Chaudfontaine, langs de oevers van de Vesder.  We passeren langs de treinhaltes van Nessonvaux en Trooz.

Nessonvaux - Trooz

Aan de brug van Nessonvaux kruisen we de beroemde GR 5, die van Nederland naar Nice loopt.

Tijd voor de boterhammen, nabij één van de vele oude watermolens.

In de 19e eeuw kwam er industrie in Nessonvaux. Een arme emigrantenfamilie uit de Verenigde Staten, de familie Riga, vestigde zich er en had enkele geweerlopen in damaststaal bij zich. Deze werden sindsdien in groten getale te Nessonvaux vervaardigd voor de Amerikaanse Burgeroorlog (1861-1865). Vrijwel alle watermolens in de buurt, die tot dan graan maalden, werden omgebouwd ten behoeve van de fabricage van de geweerlopen. Er kwamen fabrieken met smeedhamers en daarnaast verrezen tal van kleine smederijen.
Een andere industrie betrof de wolspinnerij. Ook was van 1904 tot 1958 de automobielfabriek Imperia in Nessonvaux gevestigd.

We hernemen onze wandeling opnieuw met een .... serieuze klim.

Trooz - Chaudfontaine

Voorbij Trooz is het GR-traject grondig veranderd. Maar de goede markering wijst ons feilloos de weg naar Chaudfontaine.
Trooz ligt aan de Vesder, dus .... nogmaals klimmen 🙂

De naam Chaudfontaine is niet toevallig, want je vindt er de enige warme bron (37 graden) van België. De plaats heeft zijn naam gegeven aan het gelijknamige bronwatermerk, sinds 2003 eigendom van Coca-Cola België. Toch haalde Chaudfontaine het niet in naam en faam van zijn bekendere broer Spa uit het gelijknamige kuuroord.

Rond 15:45 bereiken we het stationnetje van Chaudfontaine. Hoog tijd voor het obligate streekbiertje.

De treinhalte werd in 1984 afgeschaft, en recent heropend (september 2018).

Het station van Chaudfontaine dateert uit 1843, samen met de spoorlijn vanuit Luik naar wat toen  de Pruisische grens was.
Het glazen dak van het station vind je terug op het werk “Le Voyage Légendaire” van Paul Delvaux.

Moe maar tevreden ... Station Chaudfontaine in zicht

Vooraleer we de trein opstappen, genoten sommigen van ons nog van een welverdiend streekbiertje. 

Bedankt Bart voor wederom een prachtige, maar vermoeiende wandeling. Ik kijk al uit naar de 2e Hello Belgium trip,